De vordering tegen vervalsing Imitatie van creaties schaadt alle sectoren van de economie, ongeacht de graad ervan. Een geïmiteerde creatie is een creatie waarvan de auteur (u, de houder van de auteursrechten en het copyright) niet volkomen van kan genieten. Er bestaan meerdere vormen van vervalsing, waarvan sommige helaas al erg bekend zijn: Merkvervalsing: bijvoorbeeld de productie van bepaalde merktassen door er een vals etiket op aan te brengen en ze voor erg lage prijzen te verkopen. Deze modellen werden echter nooit gecreëerd door de onderneming. Productvervalsing: dit zijn imitatieartikelen die identiek zijn aan het origineel maar een andere naam hebben. “Gecombineerde” vervalsing: dit is de meest bekende vorm van vervalsing, daar deze vaak in de media komt. De imitatie betreft zowel het model als het merk. De luxesector is hier het grootste slachtoffer van: denk aan valse Vuittons, valse Rolexen. Vervalsing van auteursrecht en copyright: Dit is de imitatie van een creatie, een project, en tekst, een lied, een filmscenario, de inhoud van een website, maar ook van een programma, van muziek, van een systeem, van een bedrijfsplan. De rechtsprocedure tegen vervalsing Optreden in geval van vervalsing is in de aanval gaan tegen de imitatie van uw auteursrecht en schade voorkomen die veroorzaakt wordt door een dergelijke imitatie: winstderving, verlies of beschadiging van merkimago, bescherming van uw netwerk van wederverkopers, verwarring in de keuze van uw bestaande of toekomstige clientèle. Er zijn meerdere handelswijzen mogelijk en ze hangen zowel af van uw situatie als van die van de vervalser van uw copyright. Bijvoorbeeld: uw website werd geïmiteerd en de inhoud ervan (meer dan een eenvoudige verwijzing ernaar) bevindt zich op deze imitatie van uw website online. Het is onmogelijk om een rechter muisklik te verhinderen, dus u moet andere middelen voorzien om op te treden in geval van imitatie. |